Lunar udfordrer de traditionelle banker

Af
Mads Brix

Bedre finansielle oplevelser er noget vi skaber sammen. Få direkte indblik i en finanssektor i forandring gennem webinar-serien Velkommen Til Bedre Finansielle Oplevelser. Her kan du møde flere profiler fra dansk erhvervsliv, som giver deres perspektiver på, hvordan vi understøtter udviklingen og bygger stærkere virksomheder.

I dette afsnit kan du møde Jacob Faber Head of Business Banking hos Lunar. Fokus for webinaret er, hvordan digitalisering og data åbner op for nye muligheder for at skabe værdi for kunden.

Du kan se hele webinaret nedenfor.
Rigtig god fornøjelse.

Vi har samlet alle de spørgsmål, vi ikke nåede at få besvaret under webinaret. Jacob Faber og Crediwires CEO Nicholas Meilstrup har givet os deres svar, så du kan få et kig ind i behov, brugsmønstre og ydelser.

Hvordan håndterer I "risiko"-kunder med jeres automatiske onboarding-proces?

– Vi screener forskellige registre og sammenholder det med den information virksomheden selv har oplyst. Herefter kan vi så vurdere, om vi kan understøtte forretningen i Lunar.

 

Hvordan sikrer I at leve op til gældende krav fra myndighederne, når det hele sker automatisk? Og kan en robot virkelig gennemskue alle virksomhedskonstruktioner?

– Vi har en grundig onboarding-proces, hvor vi digitalt screener, registrerer og sammenholder det med den information virksomheden har oplyst. Vi er stadig nye på erhvervssiden, så der vil også være virksomheder vi ikke understøtter i dag f.eks A/S´er eller virksomheder med meget komplekse ejerstrukturer (Lunar, 2021).

 

Hvordan ser du konkurrencen fra big tech-virksomheder som Amazon og Google der længe har leget med tanken om at tilbyde kreditkonti og betalingsløsninger?

– I Lunar hilser vi konkurrence velkommen. Det er sådan vi sikrer, at forbrugeren kan få de bedste services, og at branchen udvikler sig. At Amazon og Google begynder at finde betalingsløsninger interessant, ser vi derfor ikke nødvendigvis som et problem for en spiller som os, der også forsøger at udfordre det traditionelle marked. Det kunne måske endda give nye muligheder eller samarbejdspartnere.

 

Hvad betyder det, at I siger, I ikke overvåger kunderne, samtidig med at I indsamler så meget data?

– Jeg mener, at vi samler data ned på et niveau som giver mening ikke blot for os, men for forbrugeren. Men vi er på grund af vores forpligtelser i Hvidvaskloven forpligtet til at have kendskab til vores kunder. Det er vi både for at sikre kunden selv, men også for at sikre andre, der har en konto hos Lunar. Vi overvåger ikke vores kunder, men vi holder øje med bl.a. usædvanlig aktivitet eller særligt store overførsler. Det er simpelthen vores pligt som reguleret bank.

 

Ser du at, at Lunars features er overvejende genanvendelige på tværs af privat- og erhvervsløsninger, eller er brugsmønstre og behov så forskellige, at features skal bygges individuelt?

– Produkter og behov er meget forskellige, og vil for så vidt altid være det. Så vores tilbud til erhvervskunder er også meget forskelligt fra vores værditilbud til privatkunder.

 

Hvad er dit syn på de muligheder blockchain-tech medfører inden for banking: Traditionelle banker, digitale banker eller ingen banker?

– Der er mange muligheder med blockchain teknologi også i bankverdenen, der måske kan forenkle processer eller gøre dem hurtigere. Blockchain er bl.a den teknologi der muliggør kryptovaluta, og her kan man jo se på brugerne, at der er stor interesse. Bl.a. kunne fintech-selskabet Revolut melde ud, at kundernes handel med krypto er steget med mere end 100 pct. i 2021. Noget tyder derfor på, at det bliver sværere at undgå krypto og blockchain, hvis man vil tage brugerne seriøst og udvikle fremtidens løsninger.

Hvordan sikrer I hos Crediwire, at kunderne har konstant opdaterede regnskaber, nu hvor de helt små kunder ofte ikke har råd til bogholdere, revisorer osv.?

Nicholas, Crediwire:

– Crediwire analyserer data og angiver hvornår bogføringen er ajourført. Det giver et beslutningsgrundlag man kan forholde sig til. For perioder hvor der ikke er bogført, kan man forecaste gennem Crediwire.
For at sikre, at bogføringen løbende køres, kan vi anbefale services som Kontolink, Corpay One, Likvido eller Pleo.

 

Samarbejder Lunar med traditionelle banker?

– I Lunar mener vi, at samarbejde er essentielt. Det gælder især i forebyggelse af kriminalitet, hvor vi ser, at datadeling mellem banker er nødvendigt for at blive bedre til at opfange uregelmæssigheder hurtigere og sikre, at kriminalitet bliver fanget i systemet og ikke fortsætter i en anden bank. Den slags samarbejde har vi allerede etableret.

 

Er Lunars organisationsstruktur anderledes fra den man ser i traditionelle banker?

– Lunar er en fintech-virksomhed. Derfor er organisationsstrukturen også en smule anderledes end traditionelle banker. Modervirksomheden er LunarGroup, som så bl.a. har Lunar Bank som et datterselskab. På den måde er banken blot en del af fintech-virksomheden LunarGroup.

 

Hvor store kunder låner I til?

– Vi har en partner som yder finansiering til vores kunder. I dag låner de op til 1 mio. kr. ud til vores kunder.

 

Crediwire, laver I koncernrapporter til jeres kunder?

Nicholas, Crediwire:

– Vi håndterer virksomhederne på cvr-nummer hver for sig, og arbejder derfor løbende for at kunne lancere koncernunderstøttelse.

 

Ser I store traditionelle banker som en konkurrent eller mulig samarbejdspartner ift. open banking?

– Vi mener, at der bør være konkurrence på bankmarkedet for at sikre, at kunderne kan få de bedste tilbud, og at sektoren udvikler sig til gavn for brugerne. Vi vil derfor gerne have konkurrence og ser også open banking som en stor mulighed for at sikre den udvikling på markedet. Så i forhold til spørgsmålet er det nok et både og. Vi ser bestemt muligheder i forhold til open banking, men mener også, at det kan sikre konkurrence på længere sigt.

 

Er Lunars mål at kunne dække alle de ydelser som de traditionelle banker tilbyder i øjeblikket?

– Lunar vil gerne skille sig ud og gøre noget andet. Det er jo det, som vi er sat i verden for. Så vi ser faktisk ikke, at målet nødvendigvis er at tilbyde præcist de samme ydelser som traditionelle banker. Faktisk tværtimod. Dermed ikke sagt, at vi ikke kommer til at have disse ydelser, det bliver nok bare på en anden måde, end man ser traditionelle banker gør i dag.

 

Hvad er Lunars kommentar til Forbrugerombudsmandens udtalelse om at negative renter for private konti er ulovlige?

– Vi afventer afgørelsen om negative renter er ulovlige eller ej. Der har bl.a. været kommunikeret ud, at det gælder for nogle typer konti. Så vi afventer afgørelsen, før vi kan sige noget konkret. Vi er dog som en af de eneste i sektoren en bank, der tilbyder positive renter på indlån op til 50.000 kr. Og der er ingen tvivl om, at Lunar gerne vil gøre noget andet end andre i sektoren og sikre så gode forhold for vores brugere som muligt.

 

Download Danmarks største rapport om digitalisering i bank-branchen