Erik Nørskov: "Glem aldrig mennesket i digitaliseringen"

Af
Mads Brix

De Digitale Revisorer: Hvordan får revisorerne digitaliseringen til at ske i den virkelige verden? Hvilke digitale værktøjer bruger de? Og hvad er de største fordele og muligheder revisorerne jagter ved den digitale transformation?

Download Danmarks største rapport om digitaliseringen i revisor-branchen

Her kan du møde Erik Nørskov, digitaliseringskonsulent hos Krøyer Pedersen, og få hans bud på, hvordan fremtidens revision kan tage sig ud.

Hvad efterspørger jeres kunder?

– Jeg synes, det er mere interessant at svare på, hvad kunder generelt ikke efterspørger. Her mener jeg, at der ligger rigtig meget værdi.

– I mange tilfælde efterspørger kunderne ikke andet end et klassisk regnskab. Men for mig at se, er der så meget mere værdi at hente i samarbejdet mellem kunde og revisor. Jeg vil gerne have, at kunderne skal efterspørge en service og rådgivning, det er bundet direkte op på at skabe en bedre forretning.

Hvordan kan I som rådgivere hjælpe jeres kunder?

– I forlængelse af ovenstående tror jeg, at vi kan hjælpe vores kunder meget bedre, end de er klar over. Kunderne skal efterspørge et bedre løbende overblik. De skal efterspørge et likviditetsbudget og en debitoranalyse. De skal forstå, hvor de tjener deres penge, og hvad de kan gøre for at gøre mere af det, der virker.

– Hvad er det, der gør ondt? Hvad er det, de kan fikse, så deres forretning bliver endnu bedre? Jeg tror, at det handler om at skabe et godt overblik over kundernes pains og gains.

Hvor ser I de største muligheder ved digitaliseringen af revisorbranchen?

– Jeg synes næsten, at digitalisering er blevet et fyord. Vi skal stoppe med at tale om digitalisering og komme i gang med at finde ud af, hvad det betyder for os selv og for vores kunder.

– Den helt store mulighed ved digitalisering er, at vi kan komme tættere på vores kunder og konkret hjælpe dem med deres pains og deres gains. En af de helt store muligheder vi har nu er at skabe en interesse hos vores kunder og følge op med værdifuld rådgivning, der skaber stærkere virksomheder.

Hvilke udfordringer står I og revisorbranchen overfor?

– Vi skal bruge udviklingen til at blive bedre til at tage de rigtige beslutninger. Vi skal blive bedre til at drive forretning ud fra data og ikke kun personlige holdninger. Og der opstår spørgsmålet, om digitaliseringen er et mål eller et middel? Jeg ser, at vi, som branche, kan have en udfordring i at identificere mål versus middel, men det er samtidig også en kæmpe mulighed.

Hvad er dine tre gode råd til revisorbranchen i 2021?

1. Glem aldrig mennesket i digitaliseringen

Hvis digitalisering er drevet gennem ønsket om reduktion af menneskelig indsats, får du sjældent succes. I stedet bør du inddrage mennesker i digitaliseringen. Du skal vise vej til nyt jobindhold, som skaber større værdi for virksomheden. Mennesket og projektet bliver en succes.

2. Tag ejerskab – dit ejerskab – på digitaliseringsprojektet.

Det er din hånd, der skal være på kogepladen. Du skal ville opgaven, og du skal sikre dig, at organisation er med dig. Brug konsulenterne til rådgivning og sparring – ikke til at drive projektet. Køb assistance til den daglige drift og frigør dermed dine medarbejderne til at arbejde med det nye - det skaber tillid og ejerskab.

3. Driv forretningen på faktuel viden, fremfor følelse.

Tjen penge på alle kunder og alle varer – fjern tabsgivende kunder og varer – også selvom det er langvarige kundeforhold eller dit første produkt. Kill your darlings.