Jesper Lohmann Andersen: Fra Buzzword til Implementering

Af
Mads Brix

Ny stor rapport: Fremtiden For Danske Revisorer

Når virkeligheden rammer er alt forandring svær. Hvorfor ændre på tingene, når det egentlig fungerer, som det er?
For at svare på det har vi lavet Danmarks største rapport fra revisorer til revisorer.

Du kan naturligvis læse hele rapporten gratis. Dyk ned i et spændende uddrag her med Senior Manager & Head of BSO Development hos BDO:

Fra buzzword til implementering

Der er sket meget i revisorbranchen de seneste tre år, og udviklingen kommer kun til at fortsætte.

– Coronakrisen har været med til at sætte gang i udviklingen, og det er gået stærkere end forventet, siger Jesper Lohmann Andersen.

Jesper Lohmann Andersen er Senior Manager, Head of BSO Development hos BDO, hvor han blandt andet står for intern undervisning, interne forretningsgange og arbejdsprocesser, udvikling af nye og optimering af eksisterende værktøjer.

I det følgende tager Jesper Lohmann Andersen pulsen på digitaliseringen i revisionsbranchen og giver sine bedste råd til, hvad revisorerne skal fokusere på i fremtiden. Han kommer ind på, hvordan digitaliseringen kan være med til, at revisorerne for alvor kan hjælpe deres kunder, og hvordan digitaliseringen også er væsentlig for, at revisorbranchen kan overleve og tiltrække nye talenter.  

Der er kun en vej, og den er digital

Når jeg er ude at tale for mine kollegaer i BDO, driller jeg tit med, at alle jo er digitale. Bare tænk på hvor mange apps, du har på din telefon, og som du har lært at bruge. Det er ikke anderledes med de digitale løsninger, der rammer vores branche i disse år. Der kommer mere konkurrence, og det kommer kun til at skærpe udvalget af løsninger, så vi får adgang til endnu mere spændende produkter og services.

Virksomhederne skal lære deres tal

Det er interessant, hvis man tager et lidt bredere perspektiv og ikke kigger på revisorbranchen isoleret, men ser på revisorernes kunder. Her ser jeg en tydelig tendens. Det handler om, at de virksomheder, som forstår deres forretning, som regel også er dem, der tjener flest penge.

Det lyder jo næsten logisk, men det er en realitet, at der er mange virksomhedsejere, der ikke har den medfødte forretningsforståelse eller generelle interesse i det at drive og udvikle en forretning.

Det kan være, at de er mere optagede af deres produkt og salg eller kommunikation. Men faktum er, at det efterlader deres virksomhed i en sårbar situation. Det er for sjældent, at vi kigger på det ansvar, virksomhederne har i samarbejdet med deres revisor. Derfor håber jeg, at digitalisering er med til, at det bliver lettere for virksomhederne at forstå deres forretning fra et regnskabsmæssigt perspektiv. Det kan være, at vi som branche skal kigge mere på, hvordan vi kan blive endnu bedre til at uddanne vores kunder og give vores interesse videre til kunderne, så vi på den måde kan være med til at sikre flere virksomheders overlevelse. Selvfølgelig kræver vi ikke, at virksomhederne skal kunne det samme, som en dygtig revisor kan. Men virksomhederne vil nyde godt af at have mere forretningsforståelse for økonomi og de administrative processer samt forretningsgange i deres virksomhed. Vi har alle sammen set Løvens Hule, hvor panelet forventer, at virksomhederne kan svare på spørgsmål såsom: Hvad har du solgt for? Hvor meget regner du med at sælge for? Hvor meget skal du sælge for at tjene penge? De data skal simpelthen sidde på rygraden af virksomhedsejeren. Men de gør de desværre i alt for få tilfælde.

Vi skal skabe værdi for kunderne

Den udvikling vi ser nu, er en udvikling væk fra det manuelle og mod mere proaktiv rådgivning. Det er godt for branchen og for kunderne. Som før nævnt er der mange kunder, der ikke har brug for at få udarbejdet et regnskab, fordi der er digitale værktøjer, der kan hjælpe. Virksomhederne har derimod brug for rådgivning. Hvis vi kan automatisere de manuelle processer, der ikke har nogen direkte værdi for vores kunder, så kan vi bruge mere tid med vores kunder og rent faktisk skabe værdi for dem. Det må være en situation, alle ønsker.

Vi skal tiltrække nye talenter

Digitalisering for revisorbranchen er mere end blot at følge med udviklingen. Det handler i høj grad også om medarbejderfastholdelse og -tiltrækning. Branchen har generelt et ry for at været lidt støvet og grå. Derfor tror jeg, at det er et afgørende parameter, når man skal tiltrække nye talenter, at man som revisorhus har en digital tilgang, og at vi ikke læner os tilbage og sover i timen.

Der er en, fra revisorernes side, ikke altid udtalt frygt for at miste sit job til robotterne. Men jeg vil gerne slå fast, at der er ingenting i den digitale udvikling, der indikerer, at vi skal til at være bange for, at robotterne kommer og overtager. Tværtimod tror jeg, at man skal være bange, hvis man ikke digitaliserer eller ikke er i gang med det. Udviklingen kræver det simpelthen.

Vi skal skabe handling bag digitaliseringen

Det er vigtigt, at vi taler om digitalisering som en aktivering, der står reel handling bag. Ellers går der for meget buzzword i den. Digitalisering kan lyde som et levn fra 80erne. Vi bliver nødt til at tale om, hvordan vi får alle de gode ideer og perspektiver fra hovedkontoret og ud i de lokale afdelinger. Det er først, når handlingen bag digitaliseringen kommer derud og skaber reel værdi for kunderne, at vi kan sige, at vi er digitale og er lykkes med den her famøse omstilling, som alle taler om.

Hos BDO har vi selv gjort os nogle konkrete erfaringer. For nogle år siden lavede vi en masse aftaler med spændende partnere. Det blev slået stort op, og vi afholdte en konference for alle medarbejdere med partnere og workshops relateret til digitaliseringen. Det var et spændende setup, og alle var godt tilfredse med konferencen. Men da vi fulgte op, kunne vi se, at det ikke havde rykket meget, og at det altså mere var en konference, end det var egentlig digital implementering.

Vi har taget en anden tilgang nu. Man skal kravle, før man kan gå. Nu er vores tilgang, at vi fokuserer mere internt på konstant at skabe udvikling, der implementeres på tværs af virksomheden. Nu gør vi faktisk noget.

Vi skal udnytte data

Når jeg kigger frem, tror jeg, at forecast bliver det nye sort. Vi drømmer om at kunne kigge ud i fremtiden for at tage bedre beslutninger. Det er muligt, hvis vi udnytter den data, vi har tilgængelig i dag.

Den lette tilgang til data, der giver et praj om, hvordan fremtiden ser ud, er en fordel både for revisorerne, bankerne og virksomhedsejerne. Revisorerne kan rådgive bedre baseret på, hvordan fremtiden ser ud. Bankerne kan lære, hvordan fremtiden for deres erhvervskunder ser ud, og virksomhederne kan få skræddersyede løsninger og bedre priser, fordi rådgivningen kan foregå specifikt til dem.

Tre gode råd og handlinger

1. Dine kunder skal være købmænd

Jeg oplever ofte, at vores kunder, som har en stor indsigt i deres forretning også er dem, som har en god forretning. Det er alt fra kostpriser, salgspriser, avance, dækningsbidrag, lønprocenter, godt købmandsskab og overblik over hele forretningens indtægter og udgifter. Det er her, at du som rådgiver kan arbejde endnu tættere med en direktør/indehaver - og dermed gøre en forskel. Du skal få dine kunder til at sætte sig ind i deres virksomheder, og hvordan det går - gerne hver måned eller som minimum hvert kvartal.

2. Lær dine kunder at forstå deres forretning

Dine kunder tænker sikkert tit over, hvordan de kan lære mere om deres virksomheds finansielle status, og om de tjener penge eller ej. Hvis de er nystartede og uden erfaring, så er det altid en god idé at sætte nogle simple rammer op, som ikke nødvendigvis koster det hvide ud af øjnene. Forklar og fortæl hvorfor det er vigtigt at have en god revisor, som kan hjælpe den pågældende kunde.

Er kunden relativt erfaren og forstår deres økonomiske situation, så er de langt, men du kan altid gøre dem skarpere. Det er min klare anbefaling, at du minimum hvert kvartal tager et møde, hvor du bruger omkring en time på virksomhedens finansielle status - også selvom de har orden i deres penalhus. Én time á 600-2.000 kroner er givet godt ud i forhold til udbyttet af din og kundens forståelse for den pågældende virksomhed og deres økonomiske situation. De penge skal kunden nok tjene ind igen.

Et konkret og simpelt eksempel som jeg tit bruger er, at jeg for nogle år siden havde en kunde, hvor det ikke var kotyme at se konens selvangivelse igennem, for hun var bare lønmodtager. Det insisterede jeg på, og der var stor fejl i hendes befordringsfradrag. De ekstra 10 minutter jeg brugte på dette, som kunden betalte for, gav ham måske en nettoskattebesparelse på 10-20.000 kroner.

Jeg har igennem mange år også haft iværksættere, som vil gøre det hele selv. Det kan man godt forstå, fordi omkostninger er en knap-faktor i en opstartsfase. Her er det farlige, hvor galt det kan gå, når banken ikke stemmer, der er ikke trukket moms af de rigtige regninger og så videre. Her har vi selvfølgelig også et ansvar for at tilbyde kunden den bedste og billigste løsning i netop det scenarie.  

3. Tre simple elementer til et godt overblik

På diverse uddannelser, studier, møder med banker, rådgivere, revisorer og lignende har vores kunder sikkert hørt om DB, DG, overskudsgrad og alle mulige andre fancy nøgletal. Sæt nogle simple rammer op for kunderne.

1. Afstemt bogføringsbalance/rapportering med sammenligningstal

2. Omsætningsmix - hvilke varer/ydelser tjener du mest på?

3. Likviditet - har du styr på dine fremadrettede ind-/udbetalinger (moms, skyldige skatter, afdrag, tilgodehavende ved kunder, leverandører)?

Altså kort sagt - har vi og kunden det helt overordnede overblik? Man kan altid dykke længere ned. For mange mindre virksomheder er det slet ikke nødvendigt med nøgleord, som varelagerets- og debitorernes omsætningshastighed, men sørg for, at du har en afstemt balance per en given dato (fx 30/6), og så er du godt på vej.

Og overvej altid om dine kunder har tid og ressourcer til det administrative. Det er meget bedre, at vores kunder bruger tid på at sælge, lede, produktudvikle, strategi og kundepleje - hvis de kan spare en håndfuld timer om måneden på administrative opgaver, som de kan outsource til dig og i stedet bruge på sin kerneforretning, så giver det bonus og er ren win-win for begge parter.

Men glem ikke din måneds-/kvartalsopfølgning uanset hvad. Det er det vigtigste parameter som virkelig kan hjælpe virksomheden på vej.

Book et møde med Ludvig og hør, hvordan du kommer i gang med implementeringen.