Bedre samarbejde er nøglen til stærkere virksomheder

Af
Julie Dorthea Bøge

Hvor meget ved vi egentlig om hinanden og har vi bedre mulighed for at udnytte hinandens potentiale for at skabe mere værdi?

Relevante spørgsmål vi bør stille os selv som revisor, virksomhed eller bankrådgiver, når vi reflekterer over og taler om det afhængighedsforhold der eksisterer herimellem.

Vi er nysgerrige på, om der er mulighed for at optimere samarbejdet. Måske er alt optimalt og i den skønneste orden, men vi har alligevel sat os for at undersøge det. Vi har søgt viden både internt og eksternt for at tage temperaturen på relationen, og vi har i første omgang talt med Crediwires CEO Nicholas Meilstrup og ekstern konsulent fra MOKON, Mogens Kristensen.

Nicholas Meilstrup CEO hos Crediwire. Til daglig sikrer han struktur og opbygning af team Crediwire i både Danmark og udlandet. Samtidig er han i daglig kontakt med nye samt eksisterende bankkunder.

Mogens Kristensen er CEO og Founder af konsulentvirksomheden MOKON. Mogens har mere end 20 års erfaring fra banksektoren, og hjælper Crediwire i samarbejdet med bankerne på tværs af markeder.

To spændende og respekterede profiler der om nogen har fingeren på pulsen, når det kommer til at vurdere samarbejdet, spotte udfordringerne og se mulighederne mellem revisorer, virksomheder og banker. Vi kommer til at tale om rutiner og nytænkning, mørke kældre, struktur og mere tid.

Er du interesseret i bedre finansielle oplevelser?

Så skal du læse med her.

Forestil dig en mindre virksomhed – lad os bygge et tænkt scenarie: Et mikrobryggeri på Ærø, ”Ö”. Prøv at dan dig et billede af ejeren Rasmus - han har drevet ”Ö” i over to år og er dybt passioneret omkring gæringsprocesser og maltsorter. Men når det kommer til økonomien, falmer interessen. Derfor har Rasmus allieret sig med sin revisor, som han stoler blindt på for revisoren Jan styrer økonomien bag det lille bryggeri. Rasmus har store planer og vil gerne udvide sortimentet af øl, og da det virker som om, at der er godt gang i forretningen, burde der ikke være nogen ko på isen. Rasmus investerer en stor sum i nyt udstyr og får brug for at leje et større lokale. Han finansierer udvidelsen ved at trække på sin kassekredit, hvor saldoen p.t. er høj.

Men hvordan går det egentlig med forretningen? Har Rasmus tilstrækkelig likviditet til at lave en så stor investering?

Den barske sandhed: Svaret er desværre nej. Rasmus og revisoren Jan tager beslutningen uden at bruge tid på at fremskrive resultater, balance og likviditet. Rasmus kontakter sin bank for at fortælle om sin investering, men banken kræver en forretningsplan og et budget, som Rasmus ikke kan trylle frem af tasken. Så Rasmus sætter sig efterfølgende ned med Jan for at lægge budget. Det viser sig, at den høje saldo på kassekreditten skyldes udskudte skatter og momsbetalinger og oveni kommer der en lang række andre følgeomkostninger.

Det, der før var en drøm for Rasmus, er nu kommet tættere på at være et mareridt.

Vores tænkte scenarie er ikke langt fra virkeligheden. Mange små og mellemstore virksomheder står over for en reel udfordring, når det kommer til at have konkret indblik i deres økonomi. Det handler i mange tilfælde om manglende overblik, manglende forståelse og dermed flere dårlige beslutninger. Det er her nysgerrigheden starter. For hvordan kan en revisor hjælpe sine kunder med bedre indsigt og forståelse?  

– Jeg har talt med virksomhedsejere, som får saldobalancer af deres revisor, og spurgt dem hvad får de får ud af det, hvor de har svaret: ”Ikke det store”. De mangler ganske enkelt forståelsen, fordi bogholdere og revisorer ikke altid kan artikulere og illustrere på et sæt, hvor kunderne forstår tallene. På den måde får man heller ikke italesat den værdi der bliver skabt for kunderne. Så bliver arbejdet fra revisorerne groft sagt blot et ”nødvendigt onde”, fortæller Nicholas og fortsætter,

– Hvad skal kunderne med traditionelle saldobalancer, hvor tallene fremgår i tabeller, når de kan få en forståelig og visuel rapport med grafer og farver? En rapport der rent faktisk skaber forståelse og giver mere konkret viden, så man kan træffe bedre beslutninger?

Noget vi i forvejen gør – bare lettere

Målet om at skabe mere værdi og rådgivning tilpasset den enkelte, handler om at få den eksisterende relation til at fungere bedre end den gør i dag.

I praksis kan det dog være sværere end på papiret. For det betyder, at man skal gøre op med eksisterende rutiner og processer for at skabe rum til nytækning. For Nicholas er det et spørgsmål om en grundlæggende kultur:

– Det er noget helt elementært vi skal gøre op med, for som virksomhed har man ofte stolet blindt på sin rådgiver. Det er der en helt naturlig og god årsag til, men man har i mange tilfælde undladt at forstå sin egen økonomi og engagere sig i den, fordi man har overladt det meste til sin revisor med tanken om, at det nok var det bedste.

Kulturen Nicholas taler ind i rækker dog ud over den enkelte virksomhed. For det er ikke virksomhederne alene, der står med et ansvar for at få bogført op eller være i stand til at sætte sig ind i deres økonomi.

Med ny teknologi til rådighed er der kommet nye muligheder. Og det er nok en af grundene til, at det virker indlysende, at der er behov for forandring her og nu, mener Nicholas.

Nicholas bliver bakket op af Mogens, der også selv er i dialog med banker og rådgivere. Han påpeger, at de nye muligheder er kommet som et resultat af teknologi og digitalisering.

– Det handler grundlæggende om at gøre noget vi i forvejen gør, bare lettere, fortæller Mogens.

Meget mere rådgivning

Overgangen fra mere manuelle arbejdsgange til automatisering og digitalisering foregår heller ikke uden gnidninger. For selvom velviljen over for forandringen er der, kræver det noget mere af rådgiverne, der i forvejen har meget på deres bord, mener Mogens:

– Generelt set vil alle gerne være med i den digitale udvikling – få lettere arbejdsgange og mere tid til rådgivning. De nye digitale arbejdsgange udvikles og indføres ofte samtidig med at man udfaser de gamle. For nogle vil oplevelsen derfor være, at man sejler et gammelt skib, mens man lægger nye planker til et nyt skib. Så trods velviljen er det ikke ligetil at implementere de nye og bedre løsninger.

Som et resultat af det pres udviklingen lægger på branchen, er implementering af konsulentydelser og omskoling allerede i fuld gang, og det fører til mere specificeret rådgivning af kunder, fortæller Nicholas. Omvendt stiller det nye krav til den enkelte rådgiver og det setup der eksisterer i dag, mener Mogens:

– Udviklingen frigør mere tid til rådgivning af kunderne, og giver samtidig rådgiverne helt nye indsigter som kan bruges i dialog med kunden. De nye indsigter kan ændre den måde, hvorpå vi tænker om relationen mellem rådgiver og virksomhed. Det er for alvor her den spændende udvikling sker.

Læs også: Dine beslutninger er kun så gode som din data tillader

Tænd lyset, her er lidt mørkt

En af de afgørende årsager til, at der ikke er mere gennemsigtighed mellem revisorer, virksomheder og banker er mangel på information, mangel på indsigt og som følge heraf mangel på forståelse.

Der kan være op til 18 måneder mellem to årsrapporter. Hvordan skal man så som rådgiver have en ærlig chance for at vide, hvad der sker i perioden fra ene årsrapport til den næste? Og hvis ikke man ved, hvad der sker, hvordan kan man så rådgive? Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre – man kan kun gætte, for man er omgivet af mørke.

For bankerne betyder det, at de ganske enkelt mangler adgang til data på deres kunder. Det betyder, at de ikke kan agere proaktivt og lider under lav hyppighed af opdatering af finansiel information, svarende til at de mangler lys til at kunne se, hvad de egentlig laver.

– I dag er det svært at skaffe et overblik over hvilke kunder, der her og nu oplever et pres på bruttoavancerne mv. Det skyldes, at information på kunderne kun opdateres sjældent. Den sjældne opdatering svarer til, at ”der er mørkt” mellem opdateringerne. Digitaliseringen der giver løbende information svarer til ”at tænde lyset”, så rådgiverne nemt kan se muligheder og faresignaler hele tiden. Hermed bliver rådgivningen mere præcis – ikke bare i indhold, men også timing. For med digital indhentning, strukturering og kvalificering af finansiel information vil rådgiveren opnå helt nye indsigter, som han/hun ikke har i dag, fortæller Mogens.

Og jo tættere rådgivere er på deres kunder, jo bedre kan de rådgive, og jo bedre beslutninger kan den enkelte tage, så vi sammen kan skabe stærkere virksomheder.

– Det er vigtigt, at rådgivere og revisorer har klart indblik i deres kunders økonomi. For kun på den måde kan de være med til at skabe stærkere virksomheder. I Crediwire tilbyder vi gennemsigtighed og mulighed for løbende at have indsigt i regnskabsdata. Det betyder, at vi kan skabe mere viden, bedre beslutninger og ultimativt stærkere virksomheder. Det er det unikke ved Crediwire, og det jeg arbejder for hver dag – at skabe bedre finansielle oplevelser, fortæller Nicholas.

Mere struktur og mere tid

Gennemsigtighed er et nøgleord i udviklingen, hvis du spørger vores to eksperter Nicholas og Mogens. For det vil give bankrådgiveren, revisoren og bogholderen en reel chance for at være forudseende. På den måde kan man strukturere og skabe sammenhæng i rådgivningen, så den er tilpasset den enkelte kunde.

– Crediwire er det værktøj der hjælper revisorer og bogholdere ind i fremtiden – væk fra det manuelle, akkordbaserede volumenarbejde til noget mere værdiskabende, proaktivt, rådgivende og fremadskuende. Et værktøj til både at spare tid og skabe mere værdi, fortæller Nicholas.

Det er ikke kun tilfældet for revisorer og bogholdere, supplerer Mogens:

– Med Crediwire får du sat sensorer på tallene, så du undgår unødigt tidsspild og får løbende opdateret information. Det betyder, at man kan rådgive bedre og præcist udvælge, hvilke kunder der kræver særlig opmærksomhed.

Løbende opdateret data og tidsbesparende processer er ikke kun revisorer, bogholdere og bankrådgivere forundt. Det er ligeså afgørende for virksomhederne at de har indsigt og dermed rig mulighed for at træffe de rigtige beslutninger i tæt samarbejde med deres rådgivere med adgang til samme datagrundlag.  

Det betyder, at nogle virksomheder skal tage skeen i den anden hånd, mener Nicholas. Flere virksomheder har udfordringer med at få bogført op, posteret og glemmer bilagene. Ting, der er en nødvendighed, hvis det ikke skal gå hen og blive gætværk:

– I Crediwire er vi med til at få sat spot på problemerne. Det er ligesom med alt andet, man ved, at man bør, selvom man ikke rigtig gider: Man vil gerne nyde godt af fordelene. Du kan sammenligne det med, at vi alle skal til at tage mavebøjninger, og det er jo lidt træls, selvom vi gerne vil have en trimmet mave.

Så hvis virksomhederne er villige til at tage flere metaforiske mavebøjninger og dermed sætte sig ind i deres økonomi, kan de også få langt større ejerskabsfornemmelse over deres økonomi, mener Nicholas:

– Det vil betyde, at man som virksomhedsejer kan starte en dialog, som er mere på linje med sin revisor. Så man selv kan være opmærksom på om noget virker alarmerende og måske endda komme ens revisor i forkøbet.  

Fremtiden kalder på samarbejde

Opskriften på et sundt økosystem mellem revisorer, virksomheder og banker lyder enkel i sig selv:

Med adgang til struktureret og samlet data, får du mere viden. Viden som gør dig i stand til at træffe bedre beslutninger. Bedre beslutninger gør os i stand til at skabe større værdi og stærkere virksomheder.

Men hvor langt er vi egentlig fra at gøre fremtidsscenariet til virkelighed?

– Vi vil gerne hjælpe SMV’er i Danmark med at forstå deres tal og få bedre finansielle oplevelser ved at have mere gennemsigtighed og indblik. Crediwire skal være en rådgiverportal, hvor de får at vide, hvornår de skal gøre noget ud fra de nøgletal, de har indblik i. Det smukke ligger i at sikre overblik for at få den indsigt man har brug for, så man kan handle, fortæller Nicholas og fortsætter:

– I min optik bliver banker, revisorer og bogholdere bedre til at servicere deres kunder, og det betyder, at virksomhederne har et bedre udgangspunkt for at lykkes. Revisorer og bogholdere skal gå fra at være et ”nødvendigt onde”, som skal klare noget lavpraktisk, til at være den part, der yder rådgivning, sparring og giver indsigt. Vi kan finde stor værdi i et stærkere samarbejde.

Netop indsigten er nøglen til at få stablet en mere solid relation på benene, fordi det også tydeliggør den afhængighed der i forvejen eksisterer mellem de tre segmenter, mener Mogens. Hvis vi kan få et fælles omdrejningspunkt for processer mellem revisorer, virksomheder og banker, er vi allerede nået langt.

– Crediwire bliver mere end et visningsværktøj. Det bliver en platform, hvor man interaktivt kan arbejde sammen om at forfine budgetter og få bogført op løbende. Det bliver en proces, hvor man får forbedret datakvaliteten og går ind aktivt sammen i det at styre en virksomhed til at blive sund, fortæller Mogens.

– Det vil samtidig give magt til den enkelte virksomhedsejer, så de kan lære at forstå mulighederne ved at have indblik i deres økonomi, og så de også kan sikre sig, at deres fremtidsdrøm går i opfyldelse, fortæller Nicholas.

Hvad angår vores nysgerrighed, har vi fået en masse konkrete svar. Men ligeså mange nye spørgsmål er opstået i kølvandet, og dem kommer vi til at adressere løbende. Du kan som altid følge med lige her på sitet.

Du kan f.eks. dykke dybere ned i samarbejdet mellem revisorer, virksomheder og banker.

Download vores nyeste whitepaper lige her.